Rondje Posbank…

Posbank uitzicht

In juni 2013 maakte we met mijn broer Rob en schoonzus Anja een wandeling vanuit het bezoekerscentrum van Natuurmonumenten Veluwezoom te Rheden.

We begonnen met de zwarte route van 5.5 km. vanaf de Posbank lieten we de zwarte paaltjes links liggen en volgde we de gele wandeling van 4.5 km. richting de parkeerplaats de Lappendeken, bij koepel De Kaap vervolgde we weer de zwarte route richting de parkeerplaats bij het bezoekerscentrum.

10NM170-25a%20krt%20Veluwezoom%20-%20rond%20BC%20vr4

Vanuit camping Zuid Ginkel in Ede vertrokken we met zijn vieren met de auto naar Rheden. Bij het bezoekerscentrum Veluwezoom aangekomen belandde we meteen in een prachtig stukje natuur waardoor de zin om de te gaan wandelen nog sterker werdt.

Prachtige pioenrozen bij het bezoekerscentrum

Met gevulde rugzakken, genoeg drinken, bungelende vestjes op de billen en niet te vergeten de broodnodige zonnepetjes begonnen we aan de achterzijde van het bezoekerscentrum de wandeling met de zwarte paaltjes.

posbank 17

posbank 13

De wandeling begint meteen al met zoveel moois….

posbank 18

En steil naar beneden….

Ja, ja de omgeving van de Veluwezoom is alles behalve plat….

posbank 19

posbank 20

posbank 14

En toen weer omhoog….

Jaren geleden fietsten we de Veluwezoom fietsroute vanaf het bezoekerscentrum…..na 50 meter begon de zware klim naar de posbank, nu lopend vind ik het een stuk gemakkelijker.

posbank 15

Ja, Anja we moeten nog meer treden omhoog…;-))

posbank 2

Na een minuut of 10 klimmen kwamen we bij de welbekende bank van de heer Pos aan.

posbank 21

posbank

En werden we getrakteerd op dit prachtig uitzicht.

posbank 6

De Veluwezoom bestaat uit bos, heide, stuifzand en landgoederen-. Het heuvelachtige landschap dateert uit de voorlaatste Ijstijd. Het hoogste punt ligt op 110 meter boven NAP en wordt in hoogte slechts overtroffen door de heuvels van Zuid Limburg. De uitgestrektheid van dit natuurgebied (5000 hectare) is voor Nederlandse begrippen uniek.

info; het web

Posbank uitzicht

Na een koffiepauze bij het Paviljoen zochten we de gele paaltjes om onze wandeling te verlengen.

posbank 23

posbank 3

posbank 4

Via dit prachtig pad vol met hoge varens liepen we richting de parkeerplaats Lappendeken

posbank 5

Transferium Lappendeken

De Panoramaroute voert langs Koepel de Kaap, sinds 1899 een uitspanning, waar u bij mooi en helder zelfs Nijmegen en het Duitse Elten kunt zien liggen. De Carolinahoeve is een pannenkoekenrestaurant in het bos. Het is alleen wandelend of fietsend (2 km. vanaf De Lappendeken) te bereiken. Wandelend naar het restaurant is de kans op het zien van wild groot. Mensen die slecht ter been zijn kunnen bij het bezoekerscentrum echter een dagvergunning aanvragen om per auto naar de Carolinahoeve te rijden.

info; het web

Koepel de Kaap

We komen langs Koepel de Kaap, sinds 1899 een uitspanning waar u
bij mooi weer zowel binnen als buiten heerlijk koffie kunt drinken.

posbank 9

En dat doen wij uiteraard buiten.

posbank 7

Na onze pauze vervolgen we onze wandeling via deze trap met 116 treden naar beneden.

posbank 10

Lopen we door een prachtig heidegebied…

posbank 11

en langs mooie weilanden  terug naar bezoekerscentrum de Veluwezoom.

Daar stond een ijsboerin haar waar aan te bieden, en zeg daar maar eens “nee” tegen…

posbank 12

Het was op deze zonnige dag wederom een prachtige wandeling, we hebben genoten van de  mooie natuurstukjes die Nederland rijk is in goed gezelschap van Rob en Anja.

Gezamelijk hebben we de afspraak gemaakt om de volgende keer (in augustus/september als de hei in bloei staat) de zwarte en gele wandeling richting de Lappendeken te lopen. Om daar vandaan verder te gaan met de rode wandeling die langs de Carolinehoeve loopt, daar zullen we smullen van de heerlijke pannenkoeken die ze daar serveren…..ik kan niet wachten!

Dit bericht werd geplaatst in Wandelen in Gelderland en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Rondje Posbank…

1. Het lijkt mij heerlijk om in zo’n prachtig gebied een wandeling te maken. Je hebt er een mooi fotoverslag van gemaakt hoor. Bedankt dat we met jullie mee mochten.

2. natuurfreak zegt:

Knap foto verslag van deze wandeling in prachtige natuur.

3. Het ziet er wel heel mooi uit op je foto’s. Met de zon erbij in het bos is het zelfs prachtig te noemen. Ik kan meteen geloven dat jullie heerlijk genoten hebben. En ja, al die klimpartijen kun je beter niet fietsend doen, ben ik helemaal met je eens.